Pater Haavar Simon Nilsen hadde en kronikk i forbindelse med reformasjonsjubileet i Klassekampen den 11. april med overskriften: Ingen grunn til jubel. Artikkelen er også gjengitt på Verdidebatt.no. Her er min kommentar.
Liten grunn til jubel?
Pater Haavar Simon Nilsen har rett i at det er liten grunn til jubel
over det som skjedde for 500 år siden. Og vi har kanskje jublet i meste laget i
den lutherske historietradisjonen. Når det gjelder forholdet til Den katolske
kirke er det ingen grunn til å juble. At saken ble satt på spissen og Luther
fordømt som kjetter og lyst i bann, er en tragisk side ved denne historien. At
Luther på sin side utviklet et nærmest paranoid forhold til den sannhet han
hadde oppdaget og så på all motstand og alle motstandere som en del av det
apokalyptiske endetidsdramaet med paven som selveste inkarnasjonen av
Antikrist, hører med i denne religionsstridens tragiske historie. Det er ikke
mye å feire. Det er ikke mye å juble for. Det er ikke mye å triumfere over.
Verken på katolsk eller luthersk side.
Forenklet historieskrivning
Det er dessverre også liten grunn til å juble over Haavar Simon Nilsens
bidrag. Jeg må nok, ikke så lite motstrebende, innrømme det. Det er i og for
seg ikke overraskende at Nilsen framholder et tradisjonelt, katolsk syn på
kirkens enhet som forutsetter at alle andre kirkesamfunn må slutte seg til Den
katolske kirke som det konkrete, historiske uttrykk for den kirke Herren selv
velsignet ved utvelgelsen av de tolv apostlene. Dette gir kirka "eintydig retning,
truverd og identitet". En skal ha en rimelig raus forståelse av historien
for å kunne gjengi Den katolske kirkes historie både fortid og nåtid en slik
forenkla formel.
Kirkas sammensatte historie
Er det ikke nødvendig å beskrive denne historien som sammensatt,
motsetningsfylt og vinglete. For det går an å beskrive den også som en maktas
og undertrykkelsens historie. Fjernt fra den kjærlighet og ydmykhet Jesus påla
sine apostler og etterfølgere. Det gjelder så vel den katolske kirke. Tidvis
styrt av maktglade, selvopptatte og selvforherligende paver i et autoritært
system som har undertrykt både sannheten og rettferdigheten. Som det også
gjelder den lutherske kirke med biskoper og prester som lydige redskaper for
autoritær fyrstelig og kongelig makt.
Økumenisk ydmykhet og visjon
Åpner ikke denne siden ved historien for ydmykhet både overfor eget
kirkesamfunns historie og for vurderinga av andre kirkesamfunn? Er det ikke en
slik erkjennelse som endelig vokste fram i løpet av det forrige århundret både
takket være den økumeniske bevegelse på protestantisk side og det teologiske
nyværet som det andre Vatikankonsil skapte? Er det ikke dette nye lyset som
gjenspeiles i fellesuttalelsen fra Lund i forbindelse med minnemarkeringa for
reformasjonen? Underskrevet 31. oktober i fjor av pave Frans og presidenten i
Det Lutherske Verdensforbund, biskop Munib Younan som en start på
reformasjonsåret.
Nattverden som et hovedtema
Det er langt igjen. Sett med mine protestantiske øyne er det Den
katolske kirkes manglende vilje til å åpne nattverdbordet for medlemmer i andre
kirkesamfunn, som er den store praktiske markøren for manglende enhet i felles
ydmyk tro på mysteriet i sakramentet. Og i dette mysteriets dype hemmelighet
ligger kanskje også muligheten til en gang å kunne feire nattverd sammen? Vil
Den katolske kirke kunne bevege seg i en slik retning? Det ser dessverre ut som
en umulighet i dag. Men historien viser at store endringer er mulig.
Når homofilispørsmålet kommer i vegen
Nå mener Nilsen Den norske kirke gjør det vanskelig for seg selv og
"går baklengs ut døra og rommet for kyrkeleg einskap" når den har
vedtatt en vigsel for likekjønnede par. Jeg har forståelse for at dette
enkeltspørsmålet oppleves som en økumenisk utfordring. Det har vært et gjennomgangstema
i diskusjonen rundt anerkjennelsen av homofilt samliv i Den norske kirke så
lenge jeg har vært med i debatten. Det som imidlertid er litt uventet i Nilsens
innlegg er den vekt han legger på denne saka som en pastoral utfordring i Den
norske kirke. Det splitter det interne bønnelivet og "gjer lutherske
truande framande i si eiga kyrkje". Ja, medlemmer "står i fare for å
misse trua".
Såre og vanskelige spørsmål
Dette er såre og vanskelige spørsmål som jeg vet både biskoper og
prester er opptatt av. Hvordan holder vi fast på vår felles tro på Kristus og
samtidig er så uenige om hvordan vi skal forstå homofilt samliv og legge til
rette for at det kan ha full kirkelig aksept? Den norske kirkes høyeste organ,
Kirkemøtet, har fattet sin beslutning. Til glede for mange. Og til sorg for
mange. Det siste har Nilsen rett i. Men hva betyr Nilsens fokus på sorgen hos
dem som har vanskelig for å akseptere dette vedtaket i en økumenisk kontekst?
Når det er Kirkemøtets vedtak om en liturgi som også inkluderer likekjønnede,
som mer enn noe annet synes å begrunne hans manglende vilje til jubel over de
økumeniske framskritt vi har sett? Er vi da tilbake i en situasjon hvor det er
det andre kirkesamfunnets "elendighet" og meldinger om interne uro
som skal styre arbeidet for større grad av enhet? Da vil jeg spørre tilbake til
Nilsen: uroer det han ikke at så mange homofile føler seg oversett og
tilsidesatt i hans kirkesamfunn? At så mange kvinner føler seg underkjent som
del av Guds skaperverk ved at de ikke kan få bli prester? At kirkens syn på
prevensjon skaper så mange lidelser ikke minst i utsatte kvinners liv? Hvor
mange som har forlatt Den katolske kirke av disse og liknende årsaker vet jeg
ikke. Overskrifter forteller at det antakeligvis er mange. Mange har mistet
frimodigheten på kirkas og troens vegne. Tar du med den virkeligheten som
filmen Spotlight tar opp (jeg så den nettopp), har Den katolske kirke skapt et
moralsk problem ikke bare for sin egen kirke, men for alle kirker.
Nåde, håp og jubel
Det er
liten grunn til jubel over det som skjedd for 500 år siden. Det er liten grunn
til jubel over mye av det som skjer i kirkenes verden i dag. Personlig er jeg
glad for at Den norske kirke tok skrittet og kan la homofiles kjærlighet få den
kirkelige anerkjennelsen som den nye ekteskapsliturien er et uttrykk for. Jeg
er lei for at ikke alle ser det som meg. Men jeg anerkjenner at dette er et
vanskelig teologisk og åndelig spørsmål for mange gode kirkemedlemmer. Mitt håp
er at vi kan stå sammen i en felles erkjennelse av at nåden i Jesus Kristus, på
tross av uenighet, binder oss sammen til et forsonet fellesskap. Slik det
første apostelmøtet/kirkemøtet (Apgj 15) greide å holde sammen de som følte seg
forpliktet på hellighetsloven og de som ble fritatt fra dette "renhetsregimet".
Ligger det i denne erkjennelsen også en spire til et håp om at vi en gang kan
samles ved et felles nattverdbord. Og sammen juble over den nåden vi alle er
avhengige av - og som Luther i sin tid og på sin måte la så stor vekt på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar